ung mamma

Igår satt jag och kollade på Outsider som handlade om unga mammor.. Eller unga föräldrar överhuvudtaget. Människor i 14 års ålder som skaffar barn. Jag vet själv inte vad jag ska tycka om sånt, beror väl på vem man själv är. Åldern har faktiskt ingen betydelse. Det jag däremot bli irriterad på är allas fördomar mot just unga mammor. Varför finns det inte sånna om "gamla mammor". Unga har väl iaf ork och energi till sina barn och alla är ju nångång mamma för första gången, varför är unga mammor sämre?
Mammaroll är nåt man växer in i. Man växer med uppgiften. Så är det för alla. Det finns ingen som är mamma innan dom blivit mamma.. Alla växer in i det på ett eller annat sätt.. Där har åldern ingen betydelse.
Jag är själv så kallad ung mamma. Jag var 18 år när jag blev gravid och 19 när min lilla fina flicka kom till världen. Då fick jag ofta blickar när jag var ute och gick med barnvagnen, fick ibland frågan om det var min lillasyster, speciellt när jag hade min egen mamma med mig. Idag när hon är 8 år och jag 27 finns det ingen som kollar med samma konstiga blick längre, varför det?
Jo för jag är äldre, jag räknas tydligen som vuxen nu. Till saken hör den att jag har dessutom varit ensamstående med henne hela tiden, med en pappa som inte hjälpt till så mycket förens nu det senaste året, och har dessutom gått igenom x antal socialutredningar, då jag fått klagomål på min roll som mamma. I alla utredningar har dom kommit fram till att min dotter har det bra hos mig och hon är en helt underbar liten tjej. Det måste ju betyda att jag klarade min uppgift som mamma trots att jag var ung när jag fick henne.. Jag har på papper från dagis, fritids, skola och socialen att jag är en bra mamma till mitt barn. Sen får ni klaga hur mycket ni vill på unga mammor. Vi kan oxå.. Så det så..



En väldigt gammal bild på mig och Isabell


Kommentarer
Postat av: Therese

Jag tror du är en helt underbar mamma.I bland är andra människor bara avensjuka och anmäler en till soc.Har man haft en tuff uppväxt och liv är det inte alltid lätt att va på topp,men man är inte en sämre,mamma för det.Lär dig att inte lyssna på allas skit snack.Det finns det gott om.Tänk i stället på hur underbar och fin människa du är och mamma.Hoppas allt är bra med er.Kram kram på er!!

2010-03-13 @ 17:36:48
Postat av: Anonym

Hej kul att du hittade min blogg :-)

instämmer med att folk tror sej veta allt o lite till om alla andra. Själv blev vi ju också anmälda till soc för grannjä*larna ville ha lugn o ro...Det går ju så himla bra att hacka på en som inte kan försvara sej menar jag.

2010-03-15 @ 17:30:51
URL: http://kerstinsfamilj.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0